Peptonic Medical AB (publ) (”Peptonic”) meddelade idag att bolaget har kommit överens med världens största detaljhandelskedja Walmart om att börja sälja Peptonics självtest för bakteriell vaginos.
”USA är en betydelsefull marknad. Det är väldigt glädjande att Walmart beslutat att sälja vårt patenterade självtest för bakteriell vaginos”, säger Erik Sundquist VD på Peptonic Medical.
”Att öka distributionen av våra produkter är en viktig del av vår strategi, vilket gör att detta avtal med världens största detaljhandelskedja Walmart är extra positivt och också visar att behovet av våra produkter är stort. Det bäddar för en snabb tillväxt på vad som redan idag är vår största marknad”, säger Erik Sundquist.
Distributionsavtalet med Walmart, som har cirka 10 500 butiker världen över, varav knappt 5 000 i USA, gäller primärt Peptonics patenterade självtest för att diagnostisera bakteriell vaginos. Testet kommer att säljas under Walmarts eget varumärke. Det som gör testet unikt är kombinationen av hög precision och omedelbart resultat.
Distributionsavtalet gäller USA och Walmart genomför nu en översikt gällande butiker aktuella för distribution.
I Peptonics amerikanska organisation är Angella Garcia sedan början av sommaren 2023 ansvarig för detaljhandelskedjor. Angella har lång erfarenhet av försäljning mot dessa kanaler i USA, men även inom medtech. Genom avtalet med Walmart förs även en dialog om distribution av ytterligare ett urval av Peptonics nuvarande och kommande produkter. Pharmivas produkt Vernivia blir en utmärkt och unik behandlingslösning till självtestet för bakteriell vaginos.
Peptonic räknar med att avtalet bidrar med en positiv påverkan på bolagets försäljning från 2024.
Erik Sundquist, VD
Telefon: + 46 722 49 90 43
E-post: erik.sundquist@peptonicmedical.se
Om Peptonic Medical AB
Peptonic är ett svenskt innovativt biomedicinskt företag som bedriver forskning, utveckling och försäljning av medicinska behandlingar och livsstilsprodukter inom området kvinnohälsa. Peptonic har delat upp sin verksamhet i två affärsområden; Medical Consumer och Lifestyle Consumer. Affärsområdet Medical Consumer är baserat på kliniskt bevisad intim egenvård och utgör bolagets huvudfokus och säljs under varumärket VagiVital®. Affärsområdet Lifestyle Consumer består av livsstilsprodukter med huvudfokus på hållbara menstruationsprodukter och säljs under varumärket Lunette®. Bolaget grundades 2009 och aktien handlas på Spotlight (www.spotlightstockmarket.com) i Stockholm.