Peptonic Medical (publ) (”Peptonic”) breddar sin portfölj inom kliniskt bevisad intim egenvård och lanserar VagiVital Active Glide, ett vattenbaserat glidmedel särskilt utvecklat för att förhöja intima upplevelser och samtidigt erbjuda djup återfuktning. Detta strategiska tillskott i Peptonics växande produktportfölj möter den ökande efterfrågan av glidmedel som kombinerar njutning med vårdande egenskaper. Under 2022 värderades den globala marknaden för personliga glidmedel till cirka 1,2 miljarder USD, och förväntas ha en fortsatt stark tillväxt under de kommande åren.
Marknaden för personliga glidmedel, som 2022 värderades till 1,2 miljarder USD, förväntas växa starkt, drivet av ökad medvetenhet om sexuell hälsa, stigande efterfrågan på produkter som förbättrar intimitet och en större acceptans för dess användning. Kvinnor utgör en särskilt viktig målgrupp, då användningen av glidmedel ökar både för att förstärka intima upplevelser såväl som för återfuktande och vårdande behov.
”Vi är mycket stolta över att lansera ett glidmedel som noggrant har utformats för att möta kvinnors specifika behov och önskemål. VagiVital Active Glide kommer att finnas tillgängligt på de nordiska marknaderna från november, med en succesiv introduktion på utvalda internationella marknader i samarbete med våra globala partners,” säger Anna Linton, VD för Peptonic.”
VagiVital Active Glide är ett parfymfritt vattenbaserat glidmedel särskilt utvecklat för att förhöja intima stunder och erbjuda djup återfuktning utan att orsaka irritation. Glidmedlet bygger på Peptonics kliniskt bevisade gelbas, AktiveGel, känd för sina återfuktande och vårdande egenskaper.
För ytterligare information kontakta:
Anna Linton, VD Peptonic Medical AB
Email: anna.linton@peptonicmedical.se
Telefon: +46 70-244 92 07
Kort om Peptonic
PEPTONIC medical AB (publ) är ett innovativt svenskt biomedicinskt företag som bedriver utveckling och försäljning av kliniskt bevisade egenvårdsbehandlingar och egendiagnostiska snabbtester inom intim kvinnohälsa. Portföljen säljs under varumärkena Vagivital och Vernivia. Bolagets verksamhet är inriktad på att lyfta intim egenvård genom att erbjuda kvinnor en unik helhetslösning att på egen hand diagnostisera, behandla och förebygga medicinska tillstånd i underlivet. Visionen är intim hälsa ska vara naturligt, tryggt och enkelt för kvinnor att vårda på egen hand.
Centralt i tillväxtstrategin är geografisk expansion av VagiVital och Vernivia via lokala partners. Peptonic Medical avser även att kontinuerligt att bredda bolagets produktportfölj genom förvärv och utveckling av innovativa och konkurrenskraftiga produkter i egen regi. Bolagets mousse-baserade drug-delivery teknologi, Venerol, och gelbasen i VagiVital skapar goda förutsättningar att vidga portföljen.
Bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, och har dotterbolagen Common Sense Marketing Inc i USA och Peptonic Medical Ltd i Israel. Peptonic Medical grundades 2009 och företagets aktier är sedan 2014 noterade på Spotlight Stock Market.