KONCERN
2022 KVARTAL 4 (okt-dec)
- Omsättning produkter 10 191 (5 642) tkr
- Bruttovinst 4 302 (3 388) tkr, 42% (60%)
- Justerad bruttovinst 5 313 (3 388) tkr, 52% (60%)[i]
- Rörelseresultat -6 890 (-43 974) tkr
- Resultat per aktie -0,03 (-0,23) kr
HELÅRET 2022 (jan-dec)
- Omsättning produkter 43 634 (31 643) tkr
- Bruttovinst 23 394 (19 070) tkr, 54% (60%)
- Rörelseresultat – 33 606 (-73 718) tkr
- Resultat per aktie -0,15 (-0,38) kr
Före lagerjusteringar som i sin helhet belastar kvartal 4 istället för att fördelas över tidigare kvartal.
VD har ordet
Peptonics strategiskifte 2022 har givit positiv riktning
Peptonics utveckling under 2022 visar en klart positiv trend, trots samhälleliga utmaningar. Det fjärde kvartalet innebar den tredje perioden i rad där resultatet väsentligt förbättrats jämfört med tidigare. Bakomliggande orsak är primärt ett lyckat strategiskifte som gjordes i början av 2022 i samband med införlivandet av Israeliska CommonSense, numera Peptonic Israel, som förvärvades i slutet av 2021.
I början av 2022 delade bolaget in verksamheten i två affärsområden Medical Consumer, med kliniskt bevisat intim egenvård efter principen diagnostisera, behandla och förebygga samt LifeStyle Consumer, med hållbara mensprodukter som kärnaffär. Förändringen har skapat en större tydlighet internt och externt vilket förbättrat fokus, kostnadseffektivitet, kundmottagande och därigenom bolagets resultat. Medical Consumer står för närvarande för cirka två tredjedelar av koncernens omsättning.
Diagnostisera, behandla, förebygga – konceptet tas emot mycket väl
Bolagets nyskapade koncept inom Medical Consumer med ett portföljbygge av produkter som erbjuder användaren att själv kunna diagnostisera, behandla och förebygga vaginala hälsoproblem har tagits emot med stort intresse. Peptonics vaginala självtester presenterades vid svenska gynekologers årsmöte SFOG 2022 och fick ett mycket positivt mottagande. Under våren 2023 har Peptonic inlett ett utbildningsarbete av svensk profession gällande produkternas fördelar och användning. Även apotekskedjorna är väldigt positiva och samtliga aktörer har listat Peptonics självtest för vaginala infektioner digitalt. Bolaget räknar med fortsatt breddad apoteksdistribution under 2023. Under 2022 växte Peptonics medicinska produkter organiskt med mer än 50% i hemmamarknaden Sverige.
Ökande intresse från internationella partners
Under året har efterfrågan från internationella partners ökat. Detta gäller framför allt bolagets vaginala självtester. Befintliga partners såsom Bayer, Exeltis, Walgreens och CVS beställer regelbundet betydande volymer av dessa. Nya distributörsavtal har tecknats med Windsor Pharma för Centralamerika, German Medical Store för Förenade Arabemiraten och InVivo Pharma för Georgien. Bolaget räknar med att presentera fler nya distributörsavtal under 2023 samt att företagets gel mot vaginal atrofi och förebyggande intimrengöring kommer att adderas till selekterade avtal där självtesterna redan säljs.
Avtal med FN – viktig kvalitetsstämpel för Lunette
Under 2022 har även Peptonics affärsområde LifeStyle Consumer med varumärket Lunette haft betydande partnerframgång. Med Lunette arbetar bolaget mycket för att bryta stigman, vara inkluderande och en källa till information och utbildning. Detta resulterade 2022 i att Lunette belönades med långsiktigt kontrakt av FN, där Lunette valts som leverantör av menskoppar till FNs hygienkit. I slutet av 2022 kom de första beställningarna. Avtalet utgör en betydande affärspotential samt kvalitetsstämpel för Peptonics varumärke Lunette.
Växande patentportfölj
En viktig del av Peptonics strategi är att arbeta med innovationer och att skydda dessa med patent. Under 2022 har Peptonics vaginala gel passerat internationell granskning för behandling av vestibulit. En adapterad variant av gelen har passerat internationell granskning för behandling av vaginala svampinfektioner, vilket även gäller bolagets återfuktande intimrengöring.
Lyckad finansiering skapar förutsättningar för utveckling till vinst
Peptonic har precis avslutat den första delen av en pågående finansiering. En finansiering som, med en företrädesemission och tillhörande teckningsoptionsserier, skall ge bolaget förutsättningar att genomföra strategin och bli lönsamt. I företrädesemissionen, som avslutades i februari 2023 tillfördes bolaget 55 MSEK före emissionskostnader som uppgick till drygt 10 MSEK varv 4,9 MSEK avsåg garantiersättningar. Ett mycket lyckat resultat givet den rådande finansiella marknaden. Likviden kommer att användas till accelererad portföljutveckling, att förstärka organisationen, ökad marknadsföring samt återbetalning av lån. I samband med företrädesemissionen blev Maida Vale Capital ny storägare vid sidan av Vidarstiftelsen. Maida Vales åtagande i bolaget är långsiktigt och tillför Peptonic adderat värde med mycket lång erfarenhet i branschen och globala nätverk.
Jag och hela organisationen ser mycket positivt på bolagets framtid!
Erik Sundquist
VD
Nyckeltal | ||||
Koncern – Peptonic Group | ||||
12 mån | 12 mån | 12 mån | ||
jan-dec | jan-dec | jan-dec | ||
2022 | 2021 | 2020 | ||
Försäljning varor, tkr | 43 634 | 31 643 | 21 283 | |
Bruttovinst försäljning varor, tkr | 23 394 | 19 070 | 13 089 | |
Bruttomarginal | 54% | 60% | 61% | |
Rörelseresultat, tkr | -33 606 | -73 718 | -31 053 | |
Avkastning på eget kapital, % | Negativt | Negativt | Negativt | |
Soliditet, % | 55 | 62 | 88 | |
Resultat per aktie, kr | -0.15 | -0.38 | -0.19 | |
Likviditet per aktie, kr | 0.01 | 0.05 | 0.24 | |
Eget kapital per aktie, kr | 0.19 | 0.27 | 0.72 | |
Börskurs per balansdagen, kr | 0.14 | 0.63 | 1.73 | |
Kurs/eget kapital per aktie, kr | 0.72 | 2.30 | 2.39 | |
Antal aktier per balansdagen | 242 743 544 | 191 639 642 | 162 911 613 |
FINANSIELL INFORMATION
Koncern
Intäkter – Försäljning av varor uppgick under fjärde kvartalet till 10 191 (5 642) tkr, en tillväxt med 80,6%. Övriga rörelseintäkter var för kvartalet 1 733 (610) tkr och utgörs främst av valutakursjusteringar och covid-stöd. För helåret uppgick försäljning av varor till 43 634 (31 643) tkr, motsvarande en försäljningsökning om 37,9%. Övriga rörelseintäkter var för helåret 2 770 (622) tkr.
Rörelsekostnader – Kostnader för fjärde kvartalet uppgick till -18 814 (-50 226) tkr. Kostnader för helåret var -80 010 (-105 983) tkr.
Kostnader för sålda varor för kvartalet uppgår till -5 890 (-2 254) tkr vilket motsvarar en bruttovinst om 4 302 (3 388) tkr samt en bruttomarginal om 42 % (60 %). Den relativt sett låga bruttovinsten och marginalen för kvartalet förklaras i huvudsak av lagerjusteringar som i sin helhet belastar kvartal 4 istället för att fördelas över tidigare kvartal. Om kostnaden hade fördelats över tidigare kvartal skulle det fjärde kvartalets bruttovinst respektive bruttomarginal ha uppgått till 5 313 tkr respektive 52 %, vilket är i linje med bolagets bruttovinst och marginal för helåret. Detta är något lägre än föregående år vilket är relaterat till, genom förvärvet av Commonsense Israel, ärvda licensaffärer.
Resultat – Koncernens resultat efter finansnetto för fjärde kvartalet uppgick till -8 122 (-43 858) tkr. För helåret är motsvarande resultat -36 857 (-73 688) tkr.
Finansiell ställning och likviditet – Kassa och bank uppgick per den 31 december 2022, till 3 566 (10 153 tkr).
I och med företrädesemissionen av units som genomfördes i januari 2023 tillförs bolaget ca 55 Mkr före emissionskostnader. Nettobehållning efter betalning av långfristiga skulder samt efter emissionskostnader uppgår till ca 22 Mkr vilket stärker koncernens finansiella ställning och möjliggör för bolaget att fortsätta utveckling av produktportföljen samt växla upp produktion och försäljning inom koncernens alla verksamhetsområden.
Eget kapital – Koncernens egna kapital per den 31 december 2022 uppgick till 47 091 (52 017) tkr, vilket ger en soliditet om 55 (62) procent.
Skulder – Koncernens skulder uppgick, per den 31 december 2022, till 38 660 (31 483) tkr. Varav kortfristiga uppgår till 35 066 tkr. Av dessa har 19 331 tkr återbetalts i samband med att emissionslikviden erhållits.
Organisation – Under perioden uppgick genomsnittligt antal anställda till 34 (18). Vid periodens slut uppgick antalet anställda till 34 (34).
RESULTATRÄKNING | |||||
Koncern – Peptonic Group | |||||
3 mån | 3 mån | 12 mån | 12 mån | ||
okt-dec | okt-dec | jan-dec | jan-dec | ||
Tkr | Not | 2022 | 2021 | 2022 | 2021 |
Rörelsens intäkter | |||||
Försäljning varor | 10 191 | 5 642 | 43 634 | 31 643 | |
Övriga rörelseintäkter | 1 733 | 610 | 2 770 | 622 | |
Summa | 11 924 | 6 252 | 46 404 | 32 265 | |
Rörelsens kostnader | |||||
Kostnader för sålda varor | -5 890 | -2 254 | -20 239 | -12 573 | |
Övriga externa kostnader | 1 | -7 405 | -14 876 | -34 186 | -45 690 |
Personalkostnader | -4 585 | -8 905 | -21 922 | -19 430 | |
Avskrivningar materiella och immateriella tillgångar | -885 | -24 409 | -3 491 | -27 055 | |
Övriga rörelsekostnader | -49 | 218 | -172 | -1 234 | |
Summa rörelsens kostnader | -18 814 | -50 226 | -80 010 | -105 983 | |
Rörelseresultat | -6 890 | -43 974 | -33 606 | -73 718 | |
Finansiella poster | -1 232 | 116 | -3 251 | 30 | |
Resultat före skatt | -8 122 | -43 858 | -36 857 | -73 688 | |
Skatt på periodens resultat | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Periodens resultat | -8 122 | -43 858 | -36 857 | -73 688 |
BALANSRÄKNING | |||
Koncern – Peptonic Group | |||
31-dec | 31-dec | ||
Tkr | Not | 2022 | 2021 |
Tillgångar | |||
Anläggningstillgångar | |||
Immateriella anläggningstillgångar | 2 | 50 098 | 52 210 |
Materiella anläggningstillgångar | 3 | 4 299 | 4 204 |
Finansiella anläggningstillgångar | 0 | 0 | |
Summa anläggningstillgångar | 54 398 | 56 414 | |
Omsättningstillgångar | |||
Varulager | 15 368 | 10 323 | |
Övriga fordringar | 8 267 | 5 166 | |
Skattefordringar | 89 | 524 | |
Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter | 4 064 | 920 | |
Kassa och bank | 3 566 | 10 153 | |
Summa omsättningstillgångar | 31 354 | 27 086 | |
Summa tillgångar | 85 752 | 83 500 | |
Eget kapital och skulder | |||
Eget kapital | |||
Bundet eget kapital | |||
Aktiekapital | 24 274 | 19 164 | |
Reserver | 7 392 | 9 617 | |
Övrigt tillskjutet kapital | 273 613 | 247 337 | |
Balanserat resultat inkl årets resultat | -258 187 | -224 101 | |
Summa eget kapital | 47 092 | 52 017 | |
Kortfristiga skulder | |||
Leverantörsskulder | 4 180 | 6 219 | |
Räntebärande kortfristiga skulder | 22 881 | 15 347 | |
Övriga kortfristiga skulder | 5 720 | 2 885 | |
Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter | 5 879 | 7 032 | |
Summa kortfristiga skulder | 38 660 | 31 483 | |
Summa eget kapital och skulder | 85 752 | 83 500 |
Förändring av eget kapital | |||||||
Peptonic Group | |||||||
Tkr | Aktiekapital | Fond utvecklingsutgifter | Pågående nyemission | Överkurs-fond fri | Balanserat resultat | Summa eget kapital | |
Ingående balans 1 januari 2021 | 16 291 | 11 186 | 2 327 | 240 399 | -152 383 | 117 820 | |
Årets resultat | -73 688 | -73 688 | |||||
Överföring till fond | -1 569 | 1 569 | 0 | ||||
Nyemissioner | 2 873 | -2 327 | 6 954 | 7 500 | |||
Omräkningsdifferens | 400 | 400 | |||||
Emissionskostnader | -15 | -15 | |||||
Utgående balans 31 december 2021 | 19 164 | 9 617 | 0 | 247 338 | -224 102 | 52 017 | |
Ingående balans 1 januari 2022 | 19 164 | 9 617 | 0 | 247 338 | -224 102 | 52 017 | |
Årets resultat | -36 857 | -36 857 | |||||
Överföring till fond | -2 225 | 2 225 | 0 | ||||
Nyemissioner | 5 110 | 28 618 | 33 728 | ||||
Pågående nyemission | 0 | ||||||
Omräkningsdifferens | 547 | 547 | |||||
Emissionskostnader | -3 444 | -3 444 | |||||
Rättelse av ingående balans 2021 | 1 100 | 1 100 | |||||
Utgående balans 31 december 2022 | 24 274 | 7 392 | 0 | 273 613 | -258 187 | 47 092 |
Kassaflödesanalys | |||
Peptonic Group | |||
12 mån | 12 mån | ||
jan-dec | jan-dec | ||
Tkr | 2022 | 2021 | |
Den löpande verksamheten | |||
Rörelseresultat efter finansiella poster | -36 857 | -73 688 | |
Justering för poster som inte ingår i kassaflödet | 3 491 | 26 840 | |
Betald skatt | 0 | 0 | |
Kassaflöde före förändring av rörelsekapital | -33 366 | -46 848 | |
Ökning (-) minskning (+) varulager | -5 045 | -4 190 | |
Ökning (-) minskning (+) rörelsefordringar | -5 810 | 3 333 | |
Ökning (+) minskning (-) rörelseskulder | -357 | 7 365 | |
Summa kassaflöde från den löpande verksamheten | -44 579 | -40 340 | |
Investeringsverksamheten | |||
Förvärv av immateriella anläggningstillgångar | -987 | -1 256 | |
Förvärv av materiella anläggningstillgångar | 0 | -3 024 | |
Förvärv av dotterbolag, netto likvidpåverkan | 0 | 476 | |
Investeringar i finansiella tillgångar | 0 | 0 | |
Koncernjustering värde tillgångar valutapåverkan | 1 184 | 0 | |
Kassaflöde från investeringsverksamheten | 197 | -3 804 | |
Finansieringsverksamhet | |||
Nyemission | 33 704 | 7 500 | |
Emissionskostnader | -3 444 | -15 | |
Upptagna/amorterade lån | 7 534 | 7 500 | |
Kassaflöde från finansieringsverksamheten | 37 794 | 14 985 | |
Årets kassaflöde | -6 587 | -29 159 | |
Summa likvida medel vid årets början | 10 153 | 39 312 | |
Summa likvida medel vid periodens slut | 3 566 | 10 153 |
Granskning
Denna bokslutskommuniké har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.
Förslag till resultatdisposition
Styrelsen avser att föreslå att ingen vinstutdelning lämnas för räkenskapsåret 2022.
Intygande
Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att bokslutsrapporten ger en rättvisande översikt av bolagets verksamhet, ställning och resultat.
FINANSIELL KALENDER
Bokslutsrapport, 2022 2023-02-24
Årsstämma 2023-04-20
Delårsrapport januari – mars 2023 2023-04-24
Delårsrapport januari – juni 2023 2023-08-11
Delårsrapport januari – september 2023 2023-10-24
Bokslutskommuniké för 2023 2024-02-23
Årsstämma hålls 20 april 2023 i Stockholm. Årsredovisningen kommer att finnas tillgänglig på Bolagets hemsida, www.peptonicmedical.se, senast 3 veckor innan stämman och kan då även rekvireras från Bolaget per e-post erik.sundquist@peptonicmedical.se.
Stockholm den 24 feb, 2023
Jan Bardell, styrelseordförande Daniel Rudeklint, styrelseledamot
Anders Blom, styrelseledamot Anders Norling, styrelseledamot
Erik Sundquist, VD
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Sundquist, VD PEPTONIC Medical AB. Tel: +46 722 499 043
Om PEPTONIC medical AB
Peptonic är ett svenskt innovativt biomedicinskt företag som bedriver forskning, utveckling och försäljning av medicinska behandlingar och livsstilsprodukter inom området kvinnohälsa. Peptonic har delat upp sin verksamhet i två affärsområden: ”Medical Consumer” och ”Lifestyle Consumer”. Affärsområdet ”Medical Consumer” är baserat på kliniskt bevisad intim egenvård och utgör bolagets huvudfokus och säljs under varumärket VagiVital. Affärsområdet ”Lifestyle Consumer” består av livsstilsprodukter med fokus på hållbara menstruationsprodukter och säljs under varumärket Lunette. Bolaget grundades 2009 och aktien handlas sedan 2014 på Spotlight (www.spotlightstockmarket.com) i Stockholm