Peptonic Medical AB (publ) (”Peptonic”) meddelade idag att bolagets patenterade produkt för självtest mot bakteriell vaginos, VagiVital VS, tas upp till försäljning i över 220 Apoteket-butiker i Sverige.
”Det är väldigt glädjande att Apoteket börjar sälja VagiVital VS i sina fysiska butiker. VagiVital VS kommer att bredda Apotekets erbjudande till många kvinnor eftersom de redan säljer Pharmivas behandling Vernivia mot bakteriell vaginos. Avtalet är ytterligare ett bevis på att vårt unika helhetskoncept diagnostisera, behandla och förebygga attraherar både slutkunder och distributionskanaler”, säger Peptonics Sverigechef Fanny Falkman Grinndal.
VagiVital VS är Peptonics bäst säljande produkt globalt, och tillsammans med Vernivia erbjuds kvinnor nu att själva både diagnostisera och behandla bakteriell vaginos med kliniskt bevisade egenvårdsprodukter från Peptonic. Under 2024 kommer Peptonic också att lansera en förebyggande produkt mot bakteriell vaginos, vilket gör konceptet komplett för indikationen – vi diagnostiserar, behandlar och förebygger.
VagiVital VS kommer att finnas i Apotekets butiker i februari 2024 och avtalet gäller distribution i fler än 220 av Apotekets fysiska butiker.
”Sverige utgör en viktig referensmarknad för Peptonic. I rapporten för tredje kvartalet 2023 meddelade vi att vi hittills i år vuxit med +53% på en marknad som generellt växer med 10%. Den snabba underliggande tillväxten som vi ser på hemmamarknaden utgör en viktig referens i samtal med internationella partners för deras respektive lokala marknad”, säger Erik Sundquist, VD på Peptonic Medical.
VagiVital VS är ett kliniskt bevisat självtest som med 92-procentig precision diagnostiserar symptom av bakteriell vaginos. Testet genomförs på vaginal vätska och indikerar svaret inom 30 sekunder. VagiVital VS är unikt med sin kombination av precision och omedelbara resultat.